Sonstiges

Wie gehen US-Blogger mit Abmahnungen um?

interessante Story, die aufzeigt, wie in den USA die Blogger sich vor Abmahnungen zu schützen versuchen. Hierbei scheint die MBA (Media Bloggers Association) als Instrumentarium im Vordergrund zu stehen. Jeff Jarvis über einen Blogger – Lance Datson – , der von einer Werbeagentur wegen kritischer Äusserungen abgemahnt wurde:

The Media Bloggers Association has issued its first legal alert to let us all know about a blogger under attack in a suit. Lance Dutson, who blogs at Maine Web Report, has been slapped with a federal suit by an ad agency handling the state’s tourism business…
It is gratifying that the MBA is there to offer support to legally beseiged bloggers. Without fear of the support bloggers can muster, the rich and powerful will try to use their money and the courts to harass citizen journalists..
Also, a reminder: Eric Robinson at the Media Law Research Center is keeping a list of legal action against bloggers

siehe auch BL Ochman oder Digg.com

Und der Fall ist so mit das Härteste, was ich bisher an Abmahnungen in der Blogosphere mitbekommen habe. Der betroffene Blogger selbst:

Warren Kremer Paino Advertising has filed a 3 count multi-million dollar federal lawsuit against me for the reporting I’ve done in this blog. They are claiming defamation, libel, and copyright infringement. Getting the sheriff to deliver the suit to me, in front of my kids and neighbors, is the latest freaked-out situation this Office of Tourism has put me in. I have to say this has disrupted the Dutson household a bit, that’s what happens when someone files a crushing lawsuit that, if successful, would utterly destroy my life..

Here’s the ad they’re suing me for showing, an ad I pulled from the Maine Department of Economic and Community Development website, that features a phone sex number instead of the real number to call for Maine tourism information:
Maine phone sex ad
(click here to see the full ad)
So instead of owning up to the mistake, they’re suing me. This isn’t going to work.

Nochmals, weil es einfach unglaublich klingt: Da analysiert ein Blogger – Webunternehmer in Maine – die Werbemaßnahmen der Tourismusbehörde von Maine, die u.a. aus Versehen statt einer touristischen Hotline eine Sexnummer auf einem Werbebanner angegeben haben. Im Zentrum seiner Kritik steht die Onlinemarketing Kampagne mit Hilfe von AdWords, die laut seiner Aussage zu übertrieben hohen Klickpreisen für alle Unternehmer in Maine geführt hat, weil die Tourismusbehörde mit“jedem“ Keyword unbedingt oben stehen will, was auch nur im entferntesten nach Maine klingt. Der Blogger ärgert sich, über die Werbeagentur und schimpft über die Verschwendung von Steuergeldern. Ergebnis: Sheriff steht mit der dicken Abmahnung vor der Haustür. Die beauftragte Werbeagentur hatte was gegen die Kritik. *gulp* … Lance fasst die Geschehnisse in diesem Artikel nochmals zusammen.

Ich hoffe, dass Lance Dutson aus der Sache gut rauskommt. Wenn er denn – wie er sagt – tatsächlich lediglich ein Kritiker ist und nicht ursprünglich ganz andere Ziele verfolgt hat.


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Über den Autor

Robert Basic

Robert Basic ist Namensgeber und Gründer von BASIC thinking und hat die Seite 2009 abgegeben. Von 2004 bis 2009 hat er über 12.000 Artikel hier veröffentlicht.

19 Kommentare

  • Vielen Dank, dass Sie Lances Geschichte verbreitern. Eine kleine Korrigierung: es war eine duenne Abmahnung von sieben Seiten. Eine sehr komische, duenne Abmahnung.
    Auf Wiederschreiben,
    Tor

  • […] Glenn Reynolds Jeff Jarvis Robert Cox Jason Clarke Tor’s Rants Shel Israel James Joyner Robert Basic B.L. Ochman Bill Hobbs Sean Coon Alan Herrell Rex Hammock Adirondack Base Camp Wendy Hoke The Florida Masochist cehweidel Don Singelton Orient Lodge Gabe Gates Digg Ed Cone Bill Hennessy VicePR The Boston Globe The Portland Press Herald Dave Winer Eric Jaffa Lisa Renee VillageSoup Center for Citizen Media Bill Trippe Travis Corcoran Pajamas Media John Palfrey Presto Vivace Blog Robert Ambrogi PRSpeak Eric Scheie Michael Feldman James Robertson about:blank Eric Siegmund Overlawyered the Blogging Times William Quick adland Ron Coleman at Dean’s World Wall Street Journal Law Blog Berkman Center for Internet & Society Mark Glaser Scott Johnson Mark A. Rose tHg News smays Brett Schulte Big News Michael Arrington First Maine Forward Civil War Cavalry Dan Gilmour Robert Scoble Words Matter Downbrigade news The Blog Herald Pascal Vernier Bring It On Seth Finklestein Publishing 2.0 Silent Running City Troll Mike Orren The Bell Curve Scar Tris Hussey Brian Bonner Journalism Hope Gary Goldhammer The Blogging Journalist Coffeehouse Studio Lewiston Sun Journal […]

  • […] so bezeichnet die Blog-Organisation MBA (Medie Blog Association) den Rückzug der Werbeagentur Warren Kremer Paino Advertising mit ihrer Klage gegen den Blogger Lance Datson. Er hatte die Arbeit der Agentur und auch den Auftraggeber selbst, die Tourismusbehörde von Maine, über längere Zeit scharf kritisiert. Vor allen Dingen konzentrierte sich seine Kritik auf die AdWords Preise, die in die Höhe geschossen waren, da die Werbeagentur unbedingt bei allen möglichen Keywords im Zusammenhang mit Maine in Google auftauchen wollte (Touris anlocken…). Das wiederum hatte die AdWords-Werbekosten zahlreicher, lokal in und um Maine agierender Unternehmen im Netz stark erhöht. […]

  • […] Ad Age Steve Rubel Aaron Wall Glenn Reynolds Jeff Jarvis Robert Cox Jason Clarke Tor’s Rants Shel Israel James Joyner Robert Basic B.L. Ochman Bill Hobbs Sean Coon Alan Herrell Rex Hammock Adirondack Base Camp Wendy Hoke The Florida Masochist cehweidel Don Singelton Orient Lodge Gabe Gates Digg Ed Cone Bill Hennessy VicePR The Boston Globe The Portland Press Herald Dave Winer Eric Jaffa Lisa Renee VillageSoup Center for Citizen Media Bill Trippe Travis Corcoran Pajamas Media John Palfrey Presto Vivace Blog Robert Ambrogi PRSpeak Eric Scheie Michael Feldman James Robertson about:blank Eric Siegmund Overlawyered the Blogging Times William Quick adland Ron Coleman at Dean’s World Wall Street Journal Law Blog Berkman Center for Internet & Society Mark Glaser Scott Johnson Mark A. Rose tHg News smays Brett Schulte Big News Michael Arrington First Maine Forward Civil War Cavalry Dan Gilmour Robert Scoble Words Matter Downbrigade news The Blog Herald Pascal Vernier Bring It On Seth Finklestein Publishing 2.0 Silent Running City Troll Mike Orren The Bell Curve Scar Tris Hussey Brian Bonner Journalism Hope Gary Goldhammer The Blogging Journalist Coffeehouse Studio Lewiston Sun JournalLawyers Guns and Money Karl Martino Doug Miller Idea Grove Peter Robison Hearsay.com Jaffe Juice Frank Bisono AdRants WMTW TV Internet Marketing Newscenter Thought Mesh Garrett Fitzgerald Texas Rainmaker Politicalman Jack Lewis Juan Cole Ad Age Okiedoke Wizbang Bomb SquadBrand Flakes for Breakfast […]

  • Ich ruhe in Maine. Ich kenne Lance Dutson, und Dann Lewis.

    Truarig – Lance ist nur ein TROLL sondern Dann ist verfallen.

    (Und es tut mir leid….ich kan nicht sehr gut Deutsch sprechen… :-()

  • Lance Dutson attacked Maine’s Office of Tourism (M.O.T.) with many very big lies.

    Dann Lewis (and his wife) are the people whom Lance Dutson attacked.

    Dann was the director of the M.O.T.

    But the Maine governemnt would not let them fight back. So everyone believed Lance.

    (Verrucht – ich weiss!)

    The links tell the truth about Dann Lewis and Lance Dutson.

  • so thats – its a long story, i didnt read it yet – an investigation by you and how do you are connetced with the MOT and/or Lance Dutson? I have to ask, since i dont trust such stories that hard, especially if they are very personal.

  • I understand…I am a good friend of Dann and Sherry Lewis.

    Every word is true. All of the facts can be proven (besagen…?) Every accusation (anklage)is a lie (lüge).

    Und Robert Cox, von Media Bloggers Association, ist ganz verrücht:

    http://coxstuff.blogspot.com

    This is all very sad…sehr traurig…

    Aber die reine Wahrheit.

  • so, if you are a friend of Dann & Sherry Lewis its obvious that your report has to be regarded as highly subjective. I hope you made this disclosure in your blogpost.

  • I have mentioned it in Bangorreports.blogspot.com

    Of course, if I were NOT a friend, then I would not care enough to tell the truth about them.

    But the facts are true, and VERY easy to prove.

    It’s very odd that people will instantly believe lies with no proof at all, but they will NOT believe the truth, with proof.

    People WANT to be negative, I guess.

  • no need to shout, Linda;) No matter where the truth is or not, its always important to know if someone is personally involved or not by telling the truth. So be kind, you placed your link not just once and the rest is upon the reader, if he is interested to learn more about it, no more yours or mine. My job was to check your level of neutrality.

    as fas as i can say i still do not trust you at all, since i dont know you and your blog and you are personally involved in that story, but thats just me.

  • …yet you trust Lance Dutson….?

    Do you know him?

    (Sorry for shouting…) It’s quite odd that I have so much proof, yet nobody believes me.

    Dutson has no proof at all, but everyone believes him…

    Ich kann es nicht verstehen…Warum?? Weil Lance ein „blogger“ ist?

    Verruchtes Weld…