Sonstiges

Technorati: Explore, Magic Middle und Autoritätsfilter

David Sifry beschreibt auf Technorati die neuen Funktion Explore und den Authority Filter.

Basieren tut das Ganze auf der Überlegung des „Magic Middle“:

… „The Magic Middle“ of the attention curve, highlights some of the most interesting and influential bloggers and publishers that are often writing about topics that are topical or niche, like Chocolate and Zucchini on food, Wi-fi Net News on Wireless networking, TechCrunch on Internet Companies, Blogging Baby on parenting, Yarn Harlot on knitting, or Stereogum on music – these are blogs that are interesting, topical, and influential, and in some cases are radically changing the economics of trade publishing. At Technorati, we define this to be the bloggers who have from 20-1000 other people linking to them. As the chart above shows, there are about 155,000 people who fit in this group. … These middle tier blogs also define communities of interest in the blogosphere. Its easy to think of the blogosphere as a cacophony of voices spread out over a big long tail distribution. But Blog Finder and Explore help resolve these thousands of blogs into topical, relevant communities of interest that interlink, refer to one another and often wrestle with ideas, discuss them and move them along. People often ask, „what blogs should I read?“ And often times a good answer is, „you should read the posts from the leading blogs in topics that of interest you. Blog Finder and Explore make this possible for the first time on a wide variety of topics— and in so doing we hope will the blgosphere more approachable, useful, and comprehensible to more people than ever before.

Sprich: Technorati versucht mit Hilfe dieser Blogs den Suchmechanismus in ca. 2.500 Kategorien zu verfeinern, um relevantere Ergebnisse zu liefern. Der vielbeschworene menschliche Filter wurde sozusagen automatisiert.


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Steve Rubel aber negiert das Konzept, indem er Technoratis Bezug auf die Linkzahlen zu reduziert sieht:

So, I am going to argue that links – be they Google or Technorati – have turned the entire concept of authority into something rather trivial – popularity. Does this mean Britney Spears is an authority too just because she’s popular?

Ja und nein. Wenn Technorati in die Explore-Funktion tatsächlich nur passenden Nischenblogs aufnimmt, statt zB Hubblogs wie BoingBoing, finde ich durchaus rechtens, die Ergebnisse sortiert nach Anzahl Incoming Links zu sortieren (bezogen auf das Blog nicht auf den Artikel!). Klaro finde ich die Aussage von MacEssentials zum neuen Apple Produkt relevanter als meine.

Nun ja, ist aber Technoratis Ansatz wirklich so neu? Ist es nicht vielmehr wie Googles Ansatz, der immer noch im wesentlichen auf der Verlinkung basiert (nur eben viel feiner justiert und mit weiteren Zutaten gewürzt)?

Über den Autor

Robert Basic

Robert Basic ist Namensgeber und Gründer von BASIC thinking und hat die Seite 2009 abgegeben. Von 2004 bis 2009 hat er über 12.000 Artikel hier veröffentlicht.